Online kopen: de consument wordt extra beschermd

Met Sinterklaas net achter de rug en Kerst voor de deur schiet de online verkoop de lucht in. Internetwarenhuis Bol.com meldt een recordomzet en ook andere webshops doen rondom de feestdagen goede zaken. Het gemak dient de mens: de consument is slechts enkele muisklikken verwijderd van zo’n beetje alles wat er in Nederland te koop is. Waarom dan nog door weer en wind naar de winkel, waar niet eens zeker is of het gewenste artikel nog voorradig is?

De komst van internet en webshops zijn voor veel consumenten een uitkomst. Toch is er een keerzijde aan de koop op afstand, zoals deze juridisch gekwalificeerd wordt. Een product ziet er op een computerbeeldscherm misschien wel heel anders uit dan in het echt. En wat als het online bestelde pakketje nooit arriveert? Wiens schuld is dat?

Regels

Het zijn problemen die helaas meer dan eens voorkomen. De wetgever heeft daarom de nodige regels vastgesteld voor de koop op afstand.
Eén van de belangrijkste is de bedenktijd. Wettelijk is vastgelegd dat de koper bij een koop op afstand veertien dagen de tijd heeft om het product zonder opgaaf van reden te retourneren. De ratio daarachter is even simpel als effectief: misschien valt het product in werkelijkheid wel heel erg tegen. De termijn begint te lopen vanaf het moment dat het product bij de koper thuis geleverd is. Op deze hoofdregel bestaan overigens wel wat uitzonderingen. De bedenktijd geldt bijvoorbeeld niet bij tijdsgebonden producten, zoals tijdschriften en kranten. Hetzelfde geldt voor goederen die snel bederven, zoals bijvoorbeeld bloemen en etenswaren. Ten slotte bestaan voor registergoederen (zoals een huis) afwijkende regels. Nogmaals, dit zijn uitzonderingen op de hoofdregel. Meestal gaat de veertien dagen bedenktijd wel op.

Pakket komt nooit aan

Wat gebeurt er als het online bestelde product nooit aankomt? De wetgever legt de verantwoordelijkheid bij de verkoper. In de regel stelt zo’n verkoper bij de overeenkomst een levertijd vast. Wordt het product niet binnen die termijn geleverd, moet de consument de verkoper schriftelijk of per e-mail een laatste kans geven het product alsnog binnen een redelijke termijn te leveren (juridisch gesproken: aanmaning). Gebeurt dat niet, kan de consument overgaan tot ontbinding. De verkoper moet dan het reeds betaalde bedrag retourneren aan de consument. Is er nog niet betaald, dan vervalt de verplichting daartoe voor de koper. In de gevallen dat er geen levertijd door de verkoper is aangegeven, stelt de wetgever dat deze in ieder geval na dertig dagen is verstreken.

Ten slotte: bovenstaande bepalingen zijn dwingend van aard. Dat betekent dat partijen niet van deze regelgeving mogen afwijken. Overigens brengt de koop op afstand nog tal van andere rechten en plichten met zich mee. Heeft u hierover vragen of ondervindt u problemen met uw online bestelling, twijfel dan niet om contact op te nemen met een van onze advocaten.

Contact

Meer over dit onderwerp

Hoe gaan wij om met een langslepende juridische procedure?

Casus – verbintenissenrecht Onze advocaat mr. Marly van Rooij bezocht recent het Paleis van Justitie in Arnhem voor de mondelinge …

Lees verder

Bestaat “pro-deo” nog? Kosten van de advocaat of mediator met gefinancierde rechtsbijstand

Pro-deo. Je hoort het nog vaak. Een advocaat die kosteloos werkt en wordt betaald door de overheid. Bestaat dat nog? …

Lees verder
Contracten nakomen Corona

Contracten en afspraken in tijden van corona: Verandert er iets?

Het komt veel voor: mensen die door de gevolgen van het coronavirus hun afspraken niet meer na (kunnen) komen. Dit …

Lees verder